Enjoying, not performing!

Olin julkaisemassa tätä eilen, mutta tuulen aiheuttama sähkökatko toi mutkia matkaan. Maalla asumisen iloja.

I was publishing this yesterday but the wind caused blackout. Advantages when living in countryside.

Oi voi, ulkona on ihan järjetön tuuli! Ja sade! Voi niitä, jotka ovat tällä hetkellä juoksemassa Jukolan viestissä pitkin metsiä. Vaikka metsistä pidänkin, niin jotenkin nyt houkuttelee olla sisällä ja kuunnella ulkoa kuuluvaa sateenkohinaa lämpimässä. Olen koko päivän litteroinut graduuni liittyviä haastatteluita. Se on kuulkaa pitkäveteistä puuhaa se. Sinänsä mielenkiintoista kuunnella kertaalleen ne haastattelut, mutta se puhtaaksi kirjoittaminen! Kirjoittaminen vie kolme kertaa sen verran aikaa kuin itse haastattelu ja haastatteluni ovat 35-98 minuuttia. Nyt se on onneksi saatu tehtyä ja pitäisi alkaa analysoimaan. Jotenkin on vaan hankalaa saada otetta analyysistä. Päässä se on muotoutunut kaiken aikaa, kun teki haastatteluita yms. Mutta se paperille saaminen. Vanha kunnon sokeriöveri voisi toimia hetkellisesti runosuonen löytymiseen, mutta ei se energiapiikki kestä kuin pienen tovin.

Sateesta ja energiasta tuli mieleeni toissapäiväinen juoksulenkkini, joka tuli tehtyä lämpöisessä kesäsateessa. Ihanan virkistävää, kun ei oikastaan tule kuuma ollenkaan. Loppumatka oli jokseenkin huvittavaa, kun lenkkarit olivat aivan märät. Lätisi vaan joka askelella!

Oh my gosh what a wind there is outside! And rain! Poor them, who are running in the forest at the moment in a big orienteering event called Jukola. Even though I like forests a lot, somehow I like now being inside and listening to rain outside. I have spent the whole day by transcribing interviews to my thesis! That is so boring! Those interviews are of course interesting but the actual writing. Writing take three times more time than the actual interview and my interviews are 35-98 minutes. Now I have finally written those all, so now it is all about analysis. Some how it is really hard to start analysing. I have the process going on in my mind all the time when I was doing the interviews, etc. but the writing. Good old sugar overdose could work for a while to help to find writing mood but that energy spike won't last for long.

From rain and energy my evening run a couple of days a go came to my mind. It was warm summer rain and so refreshing because you didn't actually felt sweaty at all. The end of the route was quite funny because my sneakers were so wet that you could hear it in every step! 

Old me would never have stopped to take a selfie during a run because it lowers the heart rate.

Reilu viisi vuotta takaperin olin liikunnassa vahvasti suorittavaa tyyppiä. Mukana oli vahvasti myös välineurheilua, tiedättehän. Ei voinut lähteä lenkille ilman sykevyötä, sykemittaria ja gps-laitetta. Piti saada matka, syke, vauhti ja energiakulutus tarkasti tietoon. Arvatkaa mikä katastrofi ja päivän pilaantuminen, jos sinänsä hyvän lenkin jälkeen huomasi jonkun laitteen tiltanneen ja jäi vaikka reitti piirtymättä ja keskivauhti saamatta.

Tuommoinen toiminta toi sinänsä hyvää oloa, mutta varsinaisen liikunnan riemun löysin vasta, kun lopetin tuon suorittamisen. Ei se helppoa ollut. 

Ennen juoksin vaikka hampaat irvessä sen ennalta suunnittelemani reitin. Nyt juoksen fiiliksen mukaan. Vaihtelen nopeutta sen mukaan miltä tuntuu, teen mäkivetoja, jos on energiat kohdillaan ja hyppelehdin metsässä kiveltä toiselle, jos tuntuu siltä. Jos ei jaksa ennalta suunniteltua reittiä, niin ei haittaa muuttaa sitä kesken kaiken. Siinähän saattaa vaikka löytää jotain mielenkiintoista, jos oikaisee normaalista poikkeavasta kohdasta metsän läpi.

About five years back I was strongly performing every time when doing any exercise. I was also highly equipped, you know. I could not go out for a run without heart rate monitor and gps. I had to get to know the route, heart rate, speed and energy consumption. Guess what catastrophe and day ruiner it was if after a basically good run you noticed that some equipment had not worked the way it should have had and you were not able to get the route or average speed.

Back then all that measuring was part of the wellbeing experience but the actual joy of exercise I found after I stopped that measuring and performing. It was not easy.

Before I ran the route I had decided beforehand even if it didn't feel good. Now I ran according to my feelings. I change speed, ran up to hills if I feel energetic and jump from a stone to another in forest if I feel like it. If I don't feel like running the route I decided, I change the route. By doing that you might find something interesting if you use some short cut and go through a forest in a place you don't usually go.


It is great that when I am out in forest, I have time to look around and sense all scents, colors and singing birds.

Itse uskon, että kokisin nykyään kovin suositut aktiivisuusrannekkeet lähinnä ahdistavina. Riittää, että mä itse tiedostan jos jää lenkit joltain viikolta väliin, en tarvitse siihen enää mitään piipittävää kelloa lisäämään ärtymystä. Ehkä nuo toimivat niillä, jotka tarvitsevat jonkun ulkopuolisen apua potkimaan sohvalta ylös. En tiedä :) Muutenkin koen liikkumisen aikatauluttamisen ahdistavana. Tykkään liikkua silloin, kun tuntuu siltä.

Suorittamisen lopetettuani, minun ei tarvitse etsiä motivaatiota lenkille lähtemiseen. Se on olemassa luonnostaan. Jos ei huvita juosta, niin kävelen. Itsensä kuunteleminen voi helposti jäädä suorittamisen jalkoihin, mutta sitäkin voi harjoitella. Miettii mitä oikeasti haluaa ja mikä on sen tiellä. Onko se väsymys (unta lisää), terveys (sopivat hoitokeinot ja sovellettu tekeminen terveyden tilan mukaan), ruoka (kuka valitsee kaupassa?) vai joku muu? Itselläni suurin syy välillä edelleen meinaa olla väsymys, mutta muistaessani miten piristävä vaikutus pienelläkin happihyppelyllä on, epäröinnit unohtuvat.

I believe that I would feel nowadays very popular activity bracelets mostly stressing. It is enough that I myself am aware that in some weeks I have not been able to do some exercise. I don't need any beeping watch to increase my irritation. Maybe those work for people who need someone to kick them up from coach. I don't know :) In general I feel that for me scheduling exercise causes stress. I like to work out when I feel like it.

After I stopped performing I don't have to find motivation to go out to exercise. I have it naturally. If I don't feel like running, I walk. Listening to yourself might easily be unheard when performing but you can practice it. You can think what you really want and what is holding you back. Is it tiredness (more sleep), health (suitable curing methods and applied ways to do what you want according to you present health), food (who makes the decisions in store?) or something else? For me tiredness is even still sometimes trying to keep me on coach but I have learned to retrieve to my mind the refreshing feeling that exercise brings and then all hesitations are forgotten.

Kuuntele itseäsi!
Listen to yourself!

- Laura

3 easy tips to enhance your happiness

How are you? Are you feeling good? How is your everyday life?
Voitko hyvin? Onko hyvä olla? Miten arki sujuu?

Jos vastasit kyllä ja hyvin, aivan loistava juttu!! Mikäs sen mukavampaa, kun viihtyä siinä missä on. Niin sen kuuluisi ollakin.
If you answered that you are doing great, that is awesome! What is more pleasant than enjoy the life you are living. That is how it should be.

Jos vastasit et ja ei suju, mieti mikä tähän on syynä. Onko se kuormittava työ? Kiireisenä pitävä arki? Oma ulkomuoto? Erilaiset kolotukset? Parisuhde?
If you answered that you are not feeling so well, think what may cause it. Is it stressful job? Busy everyday life? Pain and ache? Relationship?

Mikä se syy sitten onkaan ja vaikka kaikki olisi loistavasti, minulla on antaa vinkki kuinka sitä hyvää fiilistä voi nostaa ihan päivittäisessä tekemisessä.
What ever the reason is and even if everything is great, I have a couple of tips how you can increase your happiness level in everyday life.




1. Mieti mitkä asiat tekevät sinut iloiseksi ja joiden tekeminen lataa akkujasi.

Minut tekee iloiseksi luonnossa liikkuminen, käsillä tekeminen, blogin kirjoittelu ja valokuvien napsiminen. Ostin puhelimen ihan kameran perusteella, koska puhelin kulkee kuitenkin koko ajan mukana. Puhelimessani on 21 megapikselin kamera ja sillä saa juuri omiin tarpeisiini sopivia kuvia.


1. Think what makes you happy and what reloads your batteries.

Exercise in nature, making by hands, writing blog and taking pictures make me happy. I chose my phone because of the camera. It is always with me so I don't need another camera. I have 21mpix camera in my phone and it works really well for what I need it for. 


2. Sisällytä ainakin yksi itselle voimaa antava tekeminen päivääsi.

Jos päivä on muuten yhtä juoksemista paikasta toiseen ja kalenterin hallintaa, pyrin löytämään edes pienen tovin aikaa ottaa pari omasta mielestäni mielenkiintoista kuvaa. Hyvässä lykyssä ehdin lähettämään kuvan myös instaani jonkun hauskan pikku tarinan kera. Itse pyrin sisällyttämään noita kuvanapsimisia muutaman päivään ja se tekee minut iloiseksi. Kuitenkin pari kertaa viikossa täytyy päästä yksin sinne luontoon tai tehdä jotain, josta näkee kättensä jäljen (diy/blogi). Töissä se voisi olla esimerkiksi jokin ennakkoon aamulla mietitty tehtävä, jolle tietää olevan aikaa päivän aikana. Tässä on ideana ihan se ajatus siitä, että on saanut valmiiksi - ei ole vain tehnyt vähän sieltä ja vähän täältä. 

2. Make sure you have at least one empowering thing to do in your day.

If my day is running from place a to place b and calendar managing, I try to find at least a short time for myself to take a couple of interesting pictures. If I'm lucky, I might even have time to post it to my Instagram with some funny little story. I try to include those picture takings a few to my day because it makes me happy. Still I need my alone time in nature or doing my diy stuff a couple of times a week. At work it could be for example some task that you decide in the morning and you know you will have time to do that. The idea behind this is that when you finish the task, you will make something ready - not only do a little bit of this and a little bit of that. The power of making ready is huge for your mind.

3. Oikaise

Välillä on ihan sallittua oikaista, jotta löytää ajan sille voimia antavalle tekemiselle. Nakkeja ja ranskalaisia iltaruuaksi ja loppuillaksi pihalle tekemään hiekkakakkuja ja vaikka napsimaan niitä kuvia. Tai pakata lapset pyöräkärriin ja lähteä ajelulle. Itselle pään tuuletusta ja lapset näkee maisemia. Jos ottaa eväät matkaan, niin siitä tulee ikimuistoista. Meillä ei ole kärryä, joten me pakataan välillä iltapala eväsreppuun ja mennään metsään. Metsässä sitten kuvailen jotain marjoja, kukkasia ja puita samalla, kun tutkitaan muurahaisten marssia tai kuunnellaan linnun laulua. Tai sitten lapsille mieluisa DVD pyörimään ja itselle hetki aikaa tehdä mitä sattuu huvittamaan. Sitä omaa aikaa kestää juuri sen verran, kun se DVD jaksaa kiinnostaa, mutta jos asennoituu pariin minuuttiin, on viisi minuuttia jo ruhtinaallisesti, puolesta tunnista puhumattakaan.


3. Use a short cut

Sometimes it is allowed to use a short cut to find the time to make something empowering. Meatballs and french fries for dinner and after that the rest of the evening outside making sand castles and taking those pictures. Or then you can pack your kids to bicycle van and go for a ride. You get some "alone time" and kids are able to view the landscape. If you take some food with you, it becomes unforgettable. We don't have bicycle van, so we pack sometimes some snacks to a backpack and go to the forest. There I take pics of some berries and trees while at the same time we are examining how ants are running and birds are singing. Or then you can just put your kids favorite DVD on and do whatever you like. You will have "alone time" as much as the DVD will stay interesting enough. If you think it will last a couple of minutes, 5 minutes will feel almost like winning in a lottery, not to mention half an hour.



Iloa päivääsi!
Happiness for your day!
-Laura

Sleep - cure for (nearly) everything!


Väsymys - tuo kaikille jossain määrin tuttu kaveri. Perheellisille ja pikkuvauva-arkea eläville vielä jokseenkin korostetusti, kun varsinkin vauvan kanssa yöheräily vaan kuuluu palettiin ja isommat lapsukaiset näkee painajaisia tai kärsii kasvukivuista. Se on muuten kidutuskeinona hyvä - saada herätys juuri kun olet nukahtanut. Monta kertaa. Peräkkäin.

Tein vähän tahtomattani suht pitkän empiirisen testin itselläni miten väsymys vaikuttaa motivaatioon ja yleiseen ajattelutapaan. Lyhyesti - se latistaa, passivoi ja saa tuntemaan ajatuksia, että ei pysty, ei kykene eikä varmasti onnistu. Ja hermotkin on kireellä. Yllätyitkö? ;)

Tiredness - familiar friend for nearly everyone. Especially people with kids know what I am talking about because in baby year you wake up several time per night and when they grow up they see some nightmares. It is pretty working torturing method - to get waken up just after getting in to sleep. Many times. In a row.

I made kind of accidentally an empirical test on myself about how tiredness affects to your motivation and general way to think. Briefly - it pulls you down, makes you passive, and makes you think that you can't, you are not able and you won't success. And you have short fuse. Were you surprised? ;)



Ei sitä turhaan paasata eri tahoilla, että lepo on hyvinvoinnin kannalta erittäin tärkeää. Itse olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että lapseni nukkuvat (tällä hetkellä) hyvin. Muistan kyllä ne ajat, kun eivät nukkuneet. Nyt sitten iltaisin aiheutan itse itselleni univelkaa valvomalla erittäin (e-r-i-t-t-ä-i-n) myöhään, vaikka tiedän lasten heräävän aamulla seitsemän pintaan. Noita pitkään valvomisia on nyt ollut about viikon ja sen kyllä huomasi!

Eilen taas havahduin, kun kello kävi puolta yötä ja vielä kukuin hereillä. Asian tiedostaminen on aina se ensimmäinen askel asian muuttamiseen. Havahtumiseni sattui sopivassa kohdassa, sillä mieheni oli menossa vähän myöhemmin tänään töihin. Sovimme, että minulla olisi "omaa aikaa" aamusta, joten päätin käyttää sen nukkumiseen.

It is not a coincident that rest is told to be very important for your wellbeing. I am in a lucky position because my kids sleep really well (atm). I do remember those times when they didn't. Now I am the one who causes sleeping debts for myself by staying awake really (r-e-a-l-l-y) late, even though I know that kids will wake up around seven in the morning. Those late nights lasted a bit over a week and you could sure feel it!

Yesterday I got this sort of awakening when the clock was around midnight and I was still awake. When you actually realize something, it is the first step to change it. My awakening happened in really great time because my husband was going to work later today. We made a deal that I will have some "alone time" in the morning so I decided to use it for sleeping.


Valinta oli ehdottomasti mitä parhain! Heräsin siinä yhdeksän maissa, jolloin muu perhe lähti ulkoilemaan. Rauhaisan aamiaisen jälkeen olo oli todella levännyt ja virkeä, joten päätin vielä käydä nauttimassa lämpimästä metsästä. Kävin kiertämässä pienen reitin pöpelikössä ja vitsit miten ihanasti auringon lämmittämä luonto tuoksui! Tuli ihan flashbackejä lapsuuden mökkikesiin, kun ilmassa leijui sellainen lämpimän makea tuoksu. Tuo on yksi vahvoista tuoksumuistoistani. Toinen on pannulla voissa lämmitetty makaronilaatikko, jossa tuoksuu maustepippuri (mamma<3).

Tuo aamun oma hetki oli kyllä parhaimmailla mahdollisella tavalla käytetty! Akkuja tuli ladattua monella tavalla ja väitän synergiaedun olevan valtava! 1+1=3(x100)!

The decision was absolutely the best! I woke up around nine, when rest of the family went out to play. After peaceful brekkie I felt myself really perky, so I decided to go for a walk and enjoy of warm forest. I walked a short round in the bushes and gosh, how great scent there was when the sun was warming nature! I got flashbacks to my childhood when we were on summer cottage and there were this kind of warm sweet scent in the air. That is one of my strongest scent memories. Another on is macaroni casserole re-heated on pan in butter, seasoned with allspice (grandma<3)

That time alone was spent in a best possible way! I recharged my batteries in many ways and I claim that the synergy is huge! 1+1=3(x100)!




Mene ulos, tee jotain hauskaa ja lataile akkuja!
Go out, do something fun and recharge your batteries!

- Laura