Tavoitteen saavuttaminen ei onnistu – 3+1 askelta takaisin kohti tavoitetta

Astuin harhaan, mikä eteen?

Mitäpä sitten tehdä siinä tapauksessa, kun huomaa astuneensa sivupolulle, ja tavoitteen saavuttaminen tuntuu karanneen kilometrien päähän?

Älä huoli. Jokainen erehtyy sivupolulle joskus. Mikäli huomasit itse, niin onnittele itseäsi! Se tarkoittaa, että olet oppinut itsensä johtamisessa erittäin tärkeän itsereflektoinnin taidon.

Nimittäin siinä kohtaa, kun huomaa ja ymmärtää lipsuneensa, on jo hyvää vauhtia palaamassa takaisin oikealle radalle. Tällaisissa tilanteissa hyvä itsensä johtaja pysähtyy, ja muuttaa tekemistään siten, että on taas menossa kohti omia tavoitteitaan.

Pari käytännön esimerkkiä:

  1.  Tavoitteesi on muokata elämäntapojasi terveellisimmiksi. Huomaat, että et ole ehtinyt tällä viikolla yhtään lenkille tai salille. Alkaa masentaa, menet kauppaan ja otat käteesi sipsipussin, koska viikonloppuiltaan kuuluu leffa ja leffan kanssa kuuluu herkutella. Tässä kohtaa hyvä itsensäjohtaja pysähtyy ja punnitsee tilannetta. Mikäli syöt sipsipussin, tuleeko kokonaisfiiliksesi tilanteesta paranemaan? Eli et olisi ehtinyt liikkua koko viikkona, ja lisäksi olisit syönyt pussillisen sipsejä. Näistä kumpikaan ei edesauta terveellisten elämäntapojen tavoitteen toteutumista. Liikkumattomuus ei ole niin paha, jos ruoka-asiat on kunnossa. Muistaakseni yhden suklaapatukan kuluttaakseen saa ravata aika kauan polkuja pitkin. Todennäköisesti hyvänä itsesijohtajana huomaat, että ostoskoriin kannattaa laittaa leffailtaa varten mielummin esimerkiksi popcorn-jyviä (saat itse määritellä minkä verran niitä teet ja minkä verran käytät öljyä) sekä esimerkiksi dippikasviksia. Fiiliksesi paranee, kun tiedostat tehneesi fiksun valinnan, joka palvelee tavoitettasi.
  2. Tavoitteesi on syödä säännöllisesti. Huomaat lounasajan menneen monta tuntia sitten, ja olet kuolemassa nälkään. Meinaat lastata lounaspaikassa lautasen täyteen, mutta hyvänä itsesi johtajana pysähdyt ja ymmärrät sen aiheuttavan vain ihan jäätävän väsymyksen. Koostat sen sijaan lautasen normaalin lautasmallin mukaan. Syötyäsi huomaat sen olleen oikea tapa, koska ei ole ähkyä, ja jaksat vielä normaalisti töissä. Saatat myös valita lounaspaikaksi ravintolan, jossa tiedät olevan monipuolinen salaattivalikoima. Tällä tavoin maksimoit hyvän olon ruokavälin venähdyksestä huolimatta, koska pystyt täyttämään vatsasi mahdollisimman terveellisesti.
  3. Tavoitteesi on saada tietty asia aikaiseksi. Huomaat, että asian työstämisen sijaan selaat puhelinta, tai vaatteita nettikaupassa. Tässä kohtaa hyvänä itsesijohtajana pysähdyt, ja mietit mitä sinun pitikään olla tekemässä, jotta saavutat tavoitteesi. Tämän jälkeen muutat toimintaasi, ja voit taputtaa itseäsi olkapäähän tietäen, että kohta saat yliviivata työn to-do -listaltasi.
  4. Tavoitteesi on olla läsnä, kun olet kotona perheesi kanssa tai ystäviesi kanssa. Huomaat, että olet uppoutunut puhelimeesi. Hyvänä itsesijohtajana tunnistat tavoitteesi vastaisen toiminnan, ja laitat puhelimen pois.

3+1 askelta päästä pois harhapolulta ja takaisin kohti tavoitettasi

  1. Onnittele itseäsi harhapolun huomaamisesta, se on ensimmäinen uusi askel takaisin kohti tavoitettasi. Jos joku toinen huomautti sinulle, kiitä häntä.
  2. Mieti mitä olet tekemässä ja millä tavoin tekemisestäsi saisi tavoitettasi tukevaa.
  3. Palauta mieleesi skenaario siitä mihin menet, jos et mene kohti tavoitettasi, ja mihin menet, kun kuljet kohti tavoitettasi.
  4. Tee tarvittavat muutokset, jotta suunta on taas kohti tavoitteen saavuttamista.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *