Yrittäjä – ajelehditko? Tavoitteet yritystoiminnassa on kasvun edellytys

Tavoitteet yritystoiminnassa on kasvun edellytys

Monelle yrittäjälle yritys on osa identiteettiä. Se on osa itseä. Tämä on toki tietyissä rajoissa hienoa ja se saa yrittäjän usein ponnistelemaan tavan työntekijää kovemmin tavoitteensa eteen. Mutta yksi erikoinen asia, jonka olen huomannut vuosien varrella, on se, että varsinkaan pienemmillä yrittäjillä ei ole selkeitä pitkän tähtäimen tavoitteita. Tavoite saattaa olla ”hyvä joulumyynti” tai ”että voisi pitää vähän kesälomaa”. Kun kysytään mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa tai vaatii, siihen ei sitten osatakaan välttämättä vastata. Se asia voi olla yrittäjän päässä jonkunlaisesti selvillä, mutta harvemmin sitä on mihinkään kirjoitettuna auki. Se on iso sääli, koska aukikirjoitettuna siitä tavoitteesta tulee konkreettisempi. Ei sitä tarvitse mihinkään julkisesti laittaa, jos tuntuu siltä, mutta itselle näkyviin niin, että siihen törmää päivittäin.

Sama juttu kuin itsen johtamisessa, yrityksen johtamisessa varsinkin pätee se, että jos ei ole määränpäätä eli tavoitetta asetettuna, laiva eli yritys seilaa merellä mihin sattuu – vailla määränpäätä. Se johtaa helposti siihen, että lähdetään haalimaan asiakkaita ajatuksella ”mistä vaan saa” tai ”kuka nyt sattuisi haluta ostaa”. Sen sijaan, että kun olisi selkeä tavoite, voisi miettiä millainen on se unelma-asiakas, joka veisi kohti tavoitetta. Tämän jälkeen kaikki toiminnot säädetään niin, että tulisi mahdollisimman paljon niitä unelma-asiakkaita. Jos joku sanoo tuotetta tai palvelua kalliiksi, hän ei ollut kohderyhmää. Olettaen tietysti, että laitetulla hinnalla on se tietty kohderyhmä, jonka tiedetään olevan olemassa.

 

Tavoite helpottaa päätöksentekoa

Tavoite on erittäin tärkeä senkin vuoksi, että sitä muistelemalla vaikeat tilanteet ja päätöksenteot helpottuvat. Täytyy vain miettiä mikä ratkaisu vie lähemmäksi tavoitetta. Kun on tavoite, tuo vaikea päätös on helpompi perustella myös itselle. Vaikea päätös voi olla esimerkiksi palvelu- tai tuotevalikoiman karsiminen, asiakkuuden tai työsuhteen päättäminen, tai illanvietosta poisjäänti tai muu yksityiselämän asia.

Itsellä monesti pyörii hankalissa tilanteissa päässä Elastisen biisi ”Eteen ja ylös” ja siitä kohta ”Jos se ois helppoo, kaikki tekis niin.”. Meidän aivot yrittää näissä tilanteissa saada meidät valitsemaan sen nopean helpotuksen. Sen takia täytyy itse olla kovana ja muistuttaa itseään mitä kohti on menossa ja miksi täytyy tehdä se toinen päätös. Helpon päätöksen tunnistaa siitä, että tietää sen vaikean päätöksen olevan vielä edessä. Toisin sanoen valitsemalla helpon tien sitä vaikeaa ja väistämättä edessä olevaa päätöstä vain siirtää tulevaisuuteen. Pro tip: Se ei tule koskaan olemaan helppo tai tuntumaan siinä hetkessä hyvältä. Täytyy vain muistaa sen vaikutus isoon kuvaan. Sinä olet yrittäjä ja sinun pitää pystyä tekemään omaa firmaasi edistäviä päätöksiä.

Tavoite auttaa siinäkin kohtaa, kun puhelinmyyjä soittaa ja alkaa kaupittelemaan jotakin edustamaansa asiaa. Jos tämä asia ei tue sinun tavoitteen saavuttamista, älä turhaan kuluta aikaasi. Pystyt tässäkin kohtaa perustelemaan itsellesi kieltäytymisen, kun mietit oman tavoitteesi kautta. Toimii muuten siviilipuolellakin. Kokeilin kerran sanoa lehtimyyjälle, että mun ajankäyttötavoitteeseen ei kuulu lukea lehtiä, joten ei kiitos. Tyypillisen ”entä tämä lehti” -jatkon sijaan sain pienen hiljaisuuden jälkeen kuulla vain ”No eihän siinä sitten, mukavaa päivän jatkoa”. Voi tietysti olla, että oli vastikään aloittanut myyjä, mutta tuo puhelun nopea päättyminen todella yllätti.

 

Vanha kunnon SMART-tavoite toimii myös yrityksellä

Jo pitkään on ollut suosittua määritellä hyvä tavoite termillä SMART. Tuohan tulee sanoista Saavutettavissa, Mitattavissa, Aikaan sidottu, Relevantti ja Tarkka.

Tarkoittaa siis sitä, että tavoite pitää määritellä mahdollisimman tarkkaan. Ei riitä, että “Pitää saada vähän enemmän asiakkaita ja myyntiä myös tässä lähitulevaisuudessa”. Vaan ennemminkin:

“Asiakasmäärän ja myynnin tulee lisääntyä edellisvuoteen verrattuna 10% seuraavan vuoden aikana”.

Tässä asiakasmääriä ja myyntiä pystyy mittaamaan, tavoite on relevantti (järkevää toteuttaa juuri tuossa hetkessä) ja aikaikkuna tavoitteen saavuttamiseen on annettu. Tavoite kokonaisuudessaan on tarkkaan määritelty.

Tai mikäli ei ole vielä vertailukohtaa edellisvuoteen, voidaan käyttää ihan lukumääriä:

”Myynnin tulee olla seuraavan kolmen kuukauden aikana 20 000€”

 

Tavoite auttaa ottamaan askeleet

Kun olet määritellyt oman tavoitteesi, voit selkeämmin määritellä askeleita, joilla lähdet tavoitetta saavuttamaan. Älä kuitenkaan kompastu jo ensimetreillä – jokaikistä askelta ei kannata suunnitella vaan miettiä se ensimmäinen ja lähteä toteuttamaan sitä. Todennäköisesti opit koko ajan lisää matkan varrella ja joutuisit kuitenkin muokkaamaan steppejä tässä välissä. Älä siis turhaan tuhlaa aikaasi sen jälkeen, kun iso kuva on hahmottunut päähäsi ja olet keksinyt ensimmäisen tavan, jolla lähdet pikku hiljaa tavoitettasi kohti.

 

Tavoitteet ohjaavat koko työyhteisöä

Ei riitä, että yrittäjällä itsellään on firman tavoitteet aarrekarttana tai tekstinä seinällä. Tavoitteet täytyy konkretisoida myös työntekijöille.

SMART-kaava toimii tässäkin. Pyri laatimaan tavoite yhdessä työntekijän kanssa. Kerro hänelle ensin firman tavoite ja pohtikaa sitten yhdessä miten hän omassa työssään voisi edistää tavoitteen saavuttamista. Paras tietysti on, mikäli työntekijällä on myös oma kehittymistavoite, jota pystyisi samalla siinä edistämään. Esimerkiksi jos firman tavoitteena olisi kasvattaa asiakastyytyväisyyttä tietyn prosentin verran, saattaisi työntekijän omana kehitystavoitteena olla oppia hoitamaan vaativat asiakastilanteet itsenäisesti. Tätä työntekijä toteuttaisi omassa työssään palvellen asiakkaita aktiivisesti, kysellen palautetta ja haastavissa tilanteissa lähestyen tilannetta ratkaisukeskeisesti. Näin ollen asiakastyytyväisyys todennäköisesti nousee, joka tukee yrityksen tavoitetta ja työntekijä kehittyy ammatillisesti, joka oli hänen henkilökohtainen tavoite. On yrittäjän etu, kun työntekijät osaavat myös itsenäisesti hoitaa haastavia tilanteita ja ottaa vastuuta tekemisestä.

 

Kirjattujen tavoitteiden avulla työyhteisön kokema merkityksellisyys kasvaa

Toimimalla tavoitetta edistävästi lisää merkityksellisyyden tunnetta elämässään. Tämä pätee kenen tahansa kohdalla eli niin yrittäjän kuin työntekijänkin. Tässä kohtaa haluan myös muistuttaa siitä, että vaikka tässä nyt taas erotin työntekijän ja yrittäjän, on yritystoiminnalle hyvä, jos tätä eroa ei alleviivaa joka kohdassa. Henkilöstön kanssa tykkään itse puhua tiimeistä ja minulle tiimiläiset on työkavereita. Totta kai yrittäjälla on vastuurooli, mutta päivittäisessä työssä jokaisen tekijän tulee tuntea itsensä tärkeäksi osaksi työyhteisöä.

 

Toivon sulle innostumisen hetkiä tavoitteita kirjaillessa ja isosti unelmoidessa! // Laura

 

 

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *