Hyväksyminen auttaa kehittymään ja pääsemään asioista yli

Hyväksyminen auttaa kehittymään ja pääsemään asioista yli

Hyväksyminen on hyvinvoinnin lähtökohta

Hyväksyminen auttaa kehittymään ja pääsemään asioista yli. Itsekukin meistä on varmasti ollut tilanteessa, jossa jokin asia ei ole tai mene kuten oli ajatellut. Tällaiset asiat tuovat meille usein epämiellyttäviä tunteita. Ehkä et saanut sitä työpaikkaa, jota kovasti halusit. Ehkä et mahtunut raskauksien jälkeen vanhoihin vaatteisiisi. Ehkä puolisosi tekee pitkää päivää töissä. Ehkä teet itse pitkää päivää. Ehkä olet suunnitellut pitkään tekeväsi jotain, mutta aina se lykkääntyy.

Oli oma tilanteesi mikä hyvänsä, hyväksyminen on hyvinvoinnin lähtökohta. Jo buddhalaisuudessa hyväksymisen sanotaan olevan onnellisuuden lähtökohta. Kun hyväksymme nykytilanteen, oli asiayhteys mikä tahansa, pystymme alkaa kehittämään sitä. Hyväksymisen kautta aivomme siirtyvät ”jäädy, pakene, taistele” -moodista tilaan, joka mahdollistaa oppimisen.

Jäädy, pakene, taistele -tila on se tila, jossa tavallaan lamaannumme tilanteesta ja jäämme vellomaan siihen. Saatamme huomata, että ajatuksemme kulkevat kehää, mutta emme ymmärrä lopettaa kierrettä. Niin pitkään kun vain surkuttelemme omaa tilannettamme, se tilanne ei helpotu. Pahimmassa tapauksessa surkuttelemme menneisyytemme asioita niin aktiivisesti, että emme huomaa ympärillämme olevia uusia mahdollisuuksia.

Mitä hyväksymisellä tarkoitetaan ja miten se aloitetaan?

Hyväksynnällä tarkoitetaan sitä, kun henkilö tunnustaa tilanteen tai lopputuleman realiteetit ja faktat yrittämättä muuttaa niitä tai yrittämättä taistella niitä vastaan. Se on vastakohta sille, että yritämme olla ajattelematta kohtaamaamme epämiellyttävää asiaa tai tunnetta.

Aika yleinen harhaluulo hyväksynnästä on, että se olisi passiivista ja perustuisi luovuttamiseen, että vaan alistutaan johonkin epämiellyttävään. Ei näin. Asioiden hyväksyminen ei tarkoita, etteikö niiden muuttamiseksi voisi alkaa työskennellä. Se tarkoittaa, että se muutos alkaa sillä, että hyväksyt sen alkutilanteen.

Hyväksyminen on tietoinen valinta

Hyväksyminen on aktiivista tekemistä. Se on tietoinen valinta, jossa tunnustetaan faktat. Tämän jälkeen voidaan tietoisesti päättää mitä näistä faktoista halutaan ajatella ja sen myötä tuntea. Ajatuksemme synnyttää tunteemme, jotka synnyttävät toimintamme, joka johtaa tiettyyn lopputulokseen. Tämä on tosi, oli kyseessä positiivinen tai negatiivinen asia.

Mennyt on mennyttä, sitä ei voi muuttaa. Tapahtuneen käsittelyssä on kaksi vaihtoehtoa: voit joko hyväksyä sen tai jatkaa asian märehtimistä mahdollisesti ruoskien itseäsi tai syytellen muita, tai jollain muulla tavalla.

Hyväksyminen vaatii mielenlujuutta sen luonteen vuoksi. Jos hyväksyttävänä oleva asia ei ole itsellesi miellyttävä, saat käyttää paljon mielenlujuutta ja sisäistä motivaatiota, jotta voit työstää asiaa kypsästi, fiksusti ja tehokkaasti niillä sisäisillä ja ulkoisilla resursseilla mitä sinulla on. Tavoitteena tässä hyväksymisen jälkeisessä toiminnassa on esimerkiksi lievittää esiin nousevia tuntemuksia, uudelleen ohjata omaa tekemistään ja sitten mahdollisesti muuttaa asioita, jotka on muutettavissa. Passiivisen alistumisen sijaan hyväksyminen on siis hyvinkin aktiivista tekemistä.

Hyväksymisen jälkeen käytämme jälleen etuaivolohkoamme, jonka avulla teemme isoja asioita mahdolliseksi. Sen avulla suunnittelemme, ennakoimme ja ymmärrämme sisäistä vastustusta, joka nousee alkeellisimmista aivojen alueista. Hyväksynnällä vaimennamme syvältä aivoista kumpuavan ”jäädy, taistele, pakene”-käskyn. Nyky-yhteiskunnassa harvemmin tarvitaan jäädy-taistele-pakene -moodia, joka on ollut onnen omiaan maailmassa, jossa kohdattiin säännöllisesti esimerkiksi karhuja keskellä metsäpolkua. Hyväksymisen jälkeen pystymme suunnittelemaan ja toteuttamaan toimenpiteitä, jolla työstämme elämäämme suuntaan, jonka koemme mielekkääksi.

Kaikki tunteesi on hyväksyttäviä

On tärkeää opetella, että et ole yhtä kuin ajatuksesi ja tunteesi. Minulle teki tiukkaa oppia ajattelemaan, että minun ei tule uskoa omia ajatuksiani. Hyväksyn ajatukseni, mutta ymmärrän myös, että välillä taustalla on vanhoja uskomuksia ja ajatusmalleja, jotka voi olla virheellisiä ja minulle epäedullisia. Hyväksyn, että ajatukseni herättää minulle epäedullisia tunteita tai tunteita, jotka saavat oloni ikäväksi.

Monesti pyrimme tukahduttamaan negatiiviset tunteemme. Tosi paljon on rummutettu positiivisuuden ilosanomaa ja moni saattaa ajatella, että negatiivisissa tunteissa on jotain hävettävää. Ei ole. Jos me emme tuntisi ikäviä tunteita tai sallisi niitä, positiiviset tunteet tuntuisivat paljon laimeammilta.

Negatiiviset tunteet on hyväksyttäviä tunteita siinä missä positiivisetkin. Huomioi negatiivinen tunteesi. Toivota se tervetulleeksi kylään, älä käännytä ovelta tai tunge kaappiin. Tarjoa sille pullakahvit. Halutessasi kysele kuulumiset. Mikä ajatus sen tunteen herätti? Ajatus synnyttää tunteet, tunteet synnyttää toiminnan, joka puolestaan synnyttää lopputuloksen. Kun tulemme tietoisiksi tunteistamme ja ajatuksistamme, pystymme paremmin vaikuttamaan reaktioomme ja lopputulokseen.

Se, että hyväksyt omat negatiivisetkin ajatuksesi, ei tarkoita, että välttämättä antaisit tilanteen jatkua samana. Et edelleenkään välttämättä ajattele, että jokin tapahtunut on tosi hyvä juttu. Ajattelet, että ”se nyt tapahtui”. Ymmärrätkö eron? Kun kohtaat tilanteen, jossa sinulle tulee epämiellyttäviä tunteita, tiedostat tunteen, pohdit sitä edeltäneitä ajatuksia ja huomioituasi niitä lempeästi hyväksyen, tuntemukset laimenevat ja pystyt siirtymään tilanteesta eteenpäin.

Hyväksy, että et voi vaikuttaa kaikkeen ja hyväksy ne asiat, joihin et voi vaikuttaa

Meidän tulisi hyväksyä asiat, joihin emme pysty vaikuttamaan. Ne kun ei muutu vaikka mitä tekisimme. Ja hyväksyä, että on olemassa paljon asioita, joihin et voi vaikuttaa. Olen kuullut, että hyväksymistä ja taistelua asioiden kanssa, joihin et voi vaikuttaa, kuvataan köyden vetona. Sinä olet toisessa päässä ja toisessa päässä on tämä asia hirviönä. Vedät ja vedät, mutta menet koko ajan lähemmäs rotkoa, joka on välissänne. Yrität kaikin voimin saada hirviön rotkoon (eli vaikutettua tähän asiaan). Sen sijaan, että saisit hirviön rotkoon, voisit ratkaista asian vain hyväksymällä tilanteen ja pudottamalla köyden. Kyseessähän oli asia, johon et voinut vaikuttaa. Mieti kuinka paljon sinulta vapautuu tällöin energiaa johonkin sellaiseen, joka tuo sinulle hyvää mieltä?

Hyvä esimerkki on myös välipala-automaatti. Olet törkeän nälkäinen ja laitat kolikoita automaattiin. Automaatti käynnistyy, mutta haluamaasi tuotetta ei tule esille. Turhaudut. Potkit ja heilutat automaattia, kunnes lopulta hyväksyt tilanteen ja jatkat päivääsi mielekkäämmissä merkeissä.

Jokainen on vastuussa omista ajatuksistaan

Monesti tunnumme unohtavan, että toisen ihmisen tekemisiin ja sanomisiin emme voi vaikuttaa. Tekeminen lähtee jokaisesta itsestään, tämän henkilön ajatuksista ja tunteista.

Voimme pyrkiä vaikuttamaan ajatuksiin ja sen kautta tekemisiin, mutta viime kädessä henkilö itse on vastuussa ajatuksistaan. tunteistaan ja sitä kautta reagoinnistaan. Toisin päin käännettynä. Et ole vastuussa siitä, mitä joku toinen ajatteli, tunsi tai teki. Vaikka vaikeaa se on välillä myöntää. Ainoat, johon voit itse vaikuttaa on omat ajatuksesi, tunteesi ja toimintasi.

Hyväksyminen auttaa kehittymään ja pääsemään asioista yli

On myös fakta, että mikäli yrität kieltää itseäsi ajattelemasta asiaa, jota vastaan taistelet, tulet epäonnistumaan. Hyväksymällä nykyhetken tilanteen, luot itsellesi hedelmällisen maaperän henkilökohtaiseen kasvuun ja asiasta ylitsepääsyyn.

Kun hyväksyt faktat, pystyt aloittamaan mahdollisen muutoksen. Mikäli sisälläsi jyllää esimerkiksi, että et mahdu niihin vanhoihin vaateisiisi, tai et saanut sitä haluamaasi työpaikkaa, tai asiakasta ei kiinnostanut tarjouksesi tai lomamatka peruuntui koronan takia ja haluat näihin asioihin muutosta, se voi alkaa vasta hyväksyttyäsi nykytilanteen. Nappi ei mene kiinni. Tuli kiitos, mutta ei kiitos viesti. Maan rajat on kiinni. Hyväksyminen tulee ennen muutosta ja muutoksen seuraava askel hyväksynnän jälkeen on omaan ajatteluun vaikuttaminen, mutta siihen emme mene tässä postauksessa.

Mitä voit tehdä hyväksyäksesi tilanteen ja siitä kumpuavat tunteet?

  1. Istu alas ja hengitä rauhallisesti.
  2. Kuuntele sisintäsi. Mikä asia pyörii päällimmäisenä päässäsi?
  3.  Mitä tunteita se herättää?
  4.  Missä kohtaa tunne kehossa tuntuu?
  5.  Tiedosta tunteesi hyväksyen, oli ne sitten positiivisia tai negatiivisia. Voit jopa sanoa itseksesi, että ”otan vastaan tämän tunteen ja olen avoin sille”
  6. Anna huomiota, irroita tunne itsestäsi ja ajattele se kuvaksi eteesi. Ympäröi tuo tunne lempeydellä ja hengittele rauhallisesti samalla katsellen tunnetta. Huomaat, kuinka tunne pikku hiljaa helpottuu. Kuva pienenee. Jatka hengittelyä ja huomaa, kuinka joka kolmannella hengityksellä kuva pienenee koko ajan. Samalla oma olosi helpottuu.
  7.  Jos haluat, voit jatkaa seuraavalle tasolle pohtimalla mikä ajatus tunteen aiheutti. Toisaalta voit vain taputtaa itseäsi olkapäälle ja kehua, kun tiedostit tunteen ja hyväksyit sen.

Vinkki: Voit myös kohdassa 6. ajatella tunteen esimerkiksi isoksi petolinnuksi. Pikkuhiljaa lintu muuttuu harmittomampaan suuntaan ja lopulta sinulla on käsissäsi pelkkä höyhen, jonka päästät viimeisimmäksi tuulen matkaan.

 

Hyväksyvämpää tulevaisuutta sinulle toivottaen, Laura

 

Mikäli tykkäsit artikkelista, klikkaa alla olevaa kuvaa ja pinnaa se itsellesi muistiin Pinterestissä.

 

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *