Mistä löytää motivaatio muutoksen toteuttamiseen

Monesti sisäinen tunne on se, joka herättää ymmärtämään muutoksen tärkeyden. Muutos on aina vähän pelottavaa ja jokin osa meistä haluaisi estää sen. Vanha on tuttua ja turvallista.

Entä jos muutoksen jälkeen elämä on paljon huonompaa ja kaikki menee päin prinkkalaa? Entä jos.

Aina voi jossitella. Kuitenkaan kokeilematta ei voi tietää mihin muutoksella olisi voinut päästä. Kuten joskus aiemminkin olen todennut, kukaan ”normaalia” elämää elänyt ei ole tietääkseni kuolinvuoteellaan katunut enemmän tehtyjä asioita kuin tekemättömiä.

On suositeltavaa ottaa tunne muutoksen tarpeellisuudesta tosissaan. Itse olen ottanut tavaksi lähestyä muutosta kolmen aikajanan taktiikalla, josta kerron enemmän seuraavassa.

Skenaariot eli kuvaukset tulevasta toimivat hyvinä motivaattoreina

Tehdään kolme erilaista aikajanaa:

  1. Nykyhetki, jos mikään ei muutu
  2. Jotain muuttuu lopputulemassa
  3. Paljon muuttuu lopputulemassa (vision toteutuminen)

Kirjoitetaan jokaiselle aikajanalle skenaario eli näkymä siitä millainen tuo aikajana tulee olemaan. Tavoitteena on siis tarkoin miettiä miten muutos näkyisi konkreettisesti omassa elämässäsi. Kirjoita mahdollisimman seikkaperäisesti ja kuvailevasti, koska tämä kirjoittamasi skenaario tulee toimimaan motivaattorinasi. Tämä on se, johon palaat, kun meinaa epäusko iskeä tai tulee fiilis lyödä hanskat tiskiin.

Voit toki kirjoittaa useammankin skenaarion. Voit esimerkiksi leikitellä eri tavoitteillasi. Jos sinulla on monta muutettavaa asiaa, tee skenaarioita esimerkiksi niin, että ensimmäisessä ei muutu mitään, toisessa muuttuu yksi, kolmannessa kaksi, jne. Tällä tavoin mahdollisesti huomaat kohdan, joka riittää itsellesi. Saatat huomata, että ehkä juuri tässä hetkessä ei ole tarpeen tavoitella enempää. Niitä tavoitteita voi sitten miettiä uudelleen, kun nuo itselle tärkeimmät asiat alkavat olla kohdallaan.

Kun ymmärrät syy-seuraus suhteen tekemisesi ja visiosi toteutumisen välillä, löydät todennäköisesti motivaatiota ylläpitää muutostilannetta. Helppoa se ei ole, muuten sitä tekisi kaikki.

Mikäli olet visuaalisen muistin omaava tyyppi, voit skenaarion kirjoitettuasi ja havaittuasi ne itsellesi merkityksellisimmät tavoitteet, tehdä niistä vielä erikseen itsellesi ns. unelmakartan. Sijoitat sen jonnekin, josta näet sen päivittäin. Tai sitten voit ottaa kuvan, joka muistuttaa sinua tavoitteestasi, ja laittaa sen puhelimesi taustakuvaksi. Näiden on tarkoitus toimia sellaisena tsempparina ja päivittäisenä muistuttajana, jotta muistat miksi teet.

 

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *