Mistä löytää motivaatio muutoksen toteuttamiseen

Mistä löytää motivaatio muutoksen toteuttamiseen

Ymmärrä syy useiden epäonnistumisten taustalla

Monesti sisäinen tunne on se, joka herättää ymmärtämään muutoksen tärkeyden. Muutos on aina vähän pelottavaa, vanha on tuttua ja turvallista.

Entä jos muutoksen jälkeen elämä on paljon huonompaa ja epäonnistun? Entä jos.

Aina voi jossitella. Kuitenkaan kokeilematta ei voi tietää mihin muutoksella olisi voinut päästä. Kuten joskus aiemminkin olen todennut, kukaan ”normaalia” elämää elänyt ei ole tietääkseni kuolinvuoteellaan katunut enemmän tehtyjä asioita kuin tekemättömiä.

Onnistuja on epäonnistuja, joka on yrittänyt yhden kerran muita enemmän.

Meidän aivot on ohjelmoitu niin, että ne taistelevat muutosta vastaan. Aivojamme motivoi kolme asiaa. Aivomme haluavat hakea nautintoa, välttää kipua, ja tehdä asiat mahdollisimman vähällä vaivalla.

Usein muutos tuntuu pahalta, varsinkin, jos kyse on jonkun itselle mieluisan asian vähentämisestä, esim. herkuttelu, viinilasillinen iltaisin, tupakointi, jne. Näiden asioiden tekeminen saa hyvänolon hormonit liikkeelle, ja aivot saavat kaipaamaansa nautintoa. Näin ollen aivojen mielestä muutos=kipua=vältettävä asia. Kun tiedostat tämän, osaat asennoitua tähän oikein, ja lempeästi siivuuttaa aivojen hälytykset.

 

Skenaariot eli kuvaukset tulevasta toimivat hyvinä motivaattoreina

Tehdään kolme erilaista positiivisella näkökulmalla tehtyä aikajanaa:

  1. Elämä tällaisenaan, jos mikään tiedostettu ei muutu
  2. Jotain muuttuu lopputulemassa
  3. Paljon muuttuu lopputulemassa

Kirjoitetaan jokaiselle aikajanalle skenaario eli näkymä siitä millainen tuo lopputulema muutoksen tulee olemaan. Voit miettiä itsellesi sopivan aikaikkunan, tai vaikka leikitellä useammalla. Itse käytän usein vuotta, kolmea tai viittä vuotta ajanjaksona. Siinä ajassa ehtii konkreettisisesti asiat alkaa muuttumaan oli kyse mistä tahansa. On tärkeää ymmärtää, että jotkut muutokset vievät pidemmän aikaa konkretisoitua kuin toiset.

TÄRKEÄÄ! Tee kaikista skenaarioista se ”paras mahdollinen skenaario”.

Tavoitteena on siis tarkoin miettiä miten muutos näkyisi konkreettisesti omassa elämässäsi. Kirjoita mahdollisimman seikkaperäisesti ja kuvailevasti, koska tämä kirjoittamasi skenaario tulee toimimaan motivaattorinasi. Tämä on se, johon palaat, kun meinaa epäusko iskeä tai tulee fiilis lyödä hanskat tiskiin.

Voit toki kirjoittaa useammankin skenaarion. Voit esimerkiksi leikitellä eri tavoitteillasi. Jos sinulla on monta muutettavaa asiaa, tee skenaarioita esimerkiksi niin, että ensimmäisessä ei muutu mitään, toisessa muuttuu yksi, kolmannessa kaksi, jne. Tällä tavoin mahdollisesti huomaat kohdan, joka riittää itsellesi. Saatat huomata, että ehkä juuri tässä hetkessä ei ole tarpeen tavoitella enempää. Niitä tavoitteita voi sitten miettiä uudelleen, kun nuo itselle tärkeimmät asiat alkavat olla kohdallaan.

Kun ymmärrät syy-seuraus suhteen tekemisesi ja visiosi toteutumisen välillä, löydät todennäköisesti motivaatiota ylläpitää muutostilannetta. Helppoa se ei ole, muuten sitä tekisi kaikki.

Syy sille, että neuvon tekemään positiiviset skenaariot on se, että sillä tavoin näet ne hyvät puolet kaikista skenaarioista. Helposti sitä tekisi positiivisen version vain siitä, jossa muuttuu kaikki. Sitten on helppo tehdä päätös, että ehdottomasti iso muutos on nyt ainoa ratkaisu. Tekemällä kaikista positiiviset versiot, saatat jopa huomata, että nykytilanteessa on enemmän hyvää kuin olit ajatellutkaan, ja päätät tehdä vain pientä hienosäätöä.

Pysyvimmän muutoksen saa yleensä aikaan pienillä stepeillä. Tämän vuoksi kannustankin etenemään niin, että tavoitteet toteutuvat pikku hiljaa. Mitä enemmän on muutettavaa, sitä enemmän ne aivot taistelee vastaan. Tähän on moni elämäntaparemontti ymv. projektit lopahtaneet. Mutta kun ensin tekee yhden muutoksen kohti tavoitetta, ja kun se sujuu, tekee seuraavan,  alkaa olla oikeilla jäljillä.

Mikäli olet visuaalisen muistin omaava tyyppi, voit skenaarion kirjoitettuasi ja havaittuasi ne itsellesi merkityksellisimmät tavoitteet, tehdä niistä erikseen itsellesi ns. unelmakartan. Sijoitat sen jonnekin, josta näet sen päivittäin. Tai sitten voit ottaa kuvan, joka muistuttaa sinua tavoitteestasi, ja laittaa sen puhelimesi taustakuvaksi. Näiden on tarkoitus toimia sellaisena tsempparina ja päivittäisenä muistuttajana, jotta muistat miksi teet.

 

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *