Miksi ja miten yritystä pitää johtaa?

Miksi ja miten yritystä pitää johtaa?

Monella on yritys, mutta välttämättä sen johtamista ei tule ajateltua heti siinä perustamisvaiheessa. Yleensä sitä perustaa yrityksen ja alkaa töihin. Hyvin pitkälti pärjääkin aluksi sillä, että työ tekijäänsä opettaa. Kirjanpitäjä kertoo mitä pitää toimittaa ja milloin, ja asiakkaita saa tuttujen ja puskaradion kautta sekä mainostamalla. Ensimmäisen työntekijän kohdalla saattaa vähän pohdituttaa, että mites nyt, kun ei ole enää vain yksin vastuussa asiakkaiden saamasta palvelusta, mutta mikäli työntekijä on hyvä, hommat sujuu.

Tässä seuraavaksi todella tiiviinä pähkinän kuoressa miksi ja miten yritystä pitää johtaa.

Miksi yritystä pitää johtaa?

Yritystä pitää johtaa siksi, että sen kasvua pystyy hallita. Mikäli yritystä ei ala systemaattisesti johtamaan heti alkumetreiltä tai viimeistään työntekijöitä palkatessa, on lirissä siinä kohtaa, kun kasvu alkaa.

Yrityksen johtamisesta on mm. seuraavia hyötyjä:

  • Päätöksen teko helpottuu, kun tavoitteet on kaikilla selvillä.
  • Yrittäjä voi varmistaa, että asiakkaiden kokema laatu säilyy.
  • Yrittäjä voi varmistaa, että mainonta houkuttaa tavoiteasiakkaita ja työntekijöitä.
  • Yrityskulttuuri kehittyy toivottuun suuntaan.
  • Tulipalojen sammuttaminen on vähäisempää kuin ilman johtamista.
  • Henkilöstö kokee turvallisuuden tunnetta.
  • Henkilöstö saa merkityksellisyyden tunteita työssä.
  • Asiakkaat voivat luottaa, että palvelu on tasalaatuista.
  • Poikkeamatilanteissa yrittäjä pystyy nopeammin näkemään poikkeaman vaikutuksen isoon kuvaan.
  • Pystyy pohjaamaan omat päätökset faktatietoon ja oikeisiin lukuihin.

On siis monta syytä, jonka vuoksi jo aloittelevankin yrittäjän on hyvä pysähtyä johtamisen äärelle.

Miten yritystä pitää johtaa?

Missio

Aivan aluksi on hyvä pysähtyä sen äärelle, miksi yritys on olemassa. Mikä on se yrittäjän ”miksi”, jonka vuoksi yritys on perustettu.

Arvot

Kun on selkeytetty miksi yritys on olemassa, on järkevää miettiä yrityksen arvoja. Mitkä on niitä tärkeitä asioita, joiden takana yritys seisoo. Ne voi olla esimerkiksi ekologisuus, tasa-arvoisuus tai oikeudenmukaisuus. Mitkä tahansa tärkeät asiat, jotka yrittäjää on ohjanneet yrityksen perustamisessa ja koko toiminta-ajatuksessa.

Visio

Visio on yrityksen tulevaisuuden tahtotila. Päätavoite. Tämä täytyy miettiä tarkkaan. Missä yrittäjä näkee yrityksen olevan viiden vuoden päästä. Millaisia asiakkaita sillä on? Kuinka isoksi se on kasvanut?

Strategia

Vision jälkeen on aika miettiä miten visio saavutetaan. On tärkeää tehdä niin sanottu päästrategia, jonka pohjalta voidaan muodostaa osastrategioita esimerkiksi markkinointi-, myynti- ja henkilöstöstrategiat. Kun johtaja seuraa päästrategiatasolla toteutumista, pysyy kokonaisuus hallinnassa. Osastrategioilla varmistetaan päästrategian toteutuminen. Esimerkiksi markkinointistrategialla varmistetaan, että houkutellaan oikeanlaisia asiakkaita ja työntekijöitä, joiden avulla päästään päätavoitteeseen. Myyntistrategialla varmistetaan, että asiakaspolku on tasalaatuinen ja myynnin resurssit käytetään oikeisiin asiakkaisiin. Ettei myydä kaikille kaikkea. Usein myynti- ja markkinointistrategia limittyvät jonkin verran. Myyntistrategiassa voidaan myös määritellä millaisille asiakkaille myydään mitäkin tuotetta. Myyntistrategia on luonnollisesti merkittävässä roolissa tulevaisuuden tahtotilan eli vision saavuttamisessa. Mutta eipä ole turha osastrategia henkilöstöstrategiakaan. Sen avulla määritellään minkälaista osaamista tarvitaan vision saavuttamiseen ja miten tätä osaamista yritykseen hankitaan. Tämän lisäksi tulee miettiä myös miten varmistetaan, ettei tieto ole vain yhden ihmisen takana. Mikäli on ja tämä ihminen joutuu jostain syystä pois pelistä, mitä sitten tapahtuu? Tässä astuu vielä peliin tietojohtamisen strategia, jonka tarkoitus on varmistaa tiedon pysyminen yrityksessä ja sen kilpailuetuna. Tieto on tutkitusti yksi merkittävä kestävä kilpailuetu yritykselle ja siitä kannattaa pitää kiinni.

Prosessit

Prosessit ovat minun lempilapseni yritysten kehittämisessä. Perusajatukseni on, että kun prosessit toimii, asiakas saa tasaista laatua tekijästä riippumatta. Tämä mahdollistaa yrityksen kestävän kasvun. Prosessi tarkoittaa yrityksen tapaa tehdä. Lue lisää tämän linkin takaa artikkelistani.

Innostuitko kehittämään yrityksesi johtamista? Mikäli haluat apua, voin sparrailla veloituksetta puhelimitse!

Mikäli innostuit yrityksen johtamisesta ja haluaisit päästä nopeasti alkuun, minä voin auttaa sinua. Ilmaisella puolen tunnin sparripuhelulla pystyn antamaan sinulle vinkkejä ja ajatuksia jatkoon. Ei kannata arastella, ei ole tarkoitus myydä sinulle aggressiivisesti puhelussa. Haluan auttaa sinua eteenpäin.

Varaa puhelu tästä

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *