Yrityksen johtamisen haasteita

Yrityksen johtamisen haasteita

Yksi yrityksen johtamisen perushaasteista liittyy mielestäni visioon ja strategiaan, tai paremminkin niiden puutteellisuuteen. Yksinyrittäjän kohdalla tilanne voi pysyä hallinnassa, mutta kun yritykseen tulee työntekijöitä, näihin tulee kiinnittää huomiota. Hyvä visio ja strategia auttavat yrittäjää ja johtajaa päätöksenteossa. Kun visio on selkeä, pystyy tekemään sitä tukevia päätöksiä paremmin myös kiireessä. Lisäksi yrityksen kasvaessa yhteinen visio ja strategia tavoitteineen vahvistaa yhtenäisen työkulttuurin kehittymistä.

Tässä artikkelissa käsittelen yrityksen johtamisen haasteita parin eri otsikon kautta:

  • Puutteet visiossa, strategiassa ja jalkautuksessa
  • Jalkauttamisessa auttaa lottopottitavoite
  • Yrityksessä on monta erillistä strategiaa
  • Johtamisen isossa kuvassa yksilö katoaa

Puutteet visiossa, strategiassa tai jalkautuksessa

Johtamisen yleisenä ongelmana näen puutteet vision ja strategian jalkauttamisessa sekä sitomisessa yrityksen eri toimintoihin. Kaikkien yrityksen strategioiden tulisi tukea sitä päästrategiaa. Lisäksi haasteena on johtamisen keskittyminen ylätasolle, jolloin ei välttämättä osata huomioida työntekijöiltä tulevia viestejä.

Jotta voidaan ylipäänsä johtaa mitään, täytyy tietää mitä kohti johdetaan. Tämän vuoksi yrityksellä tulee olla visio eli tulevaisuuden tahtotila määriteltynä. Millainen yritys haluaa olla tietyn ajan päästä? Tuo tahtotila määrittelee myöhemmin tehtävät päätökset. Päätöksentekokyky paranee, kun on visio, johon päätöksiä peilaa. Eli kun tulee jokin päätettävä asia, johtaja miettii mikä ratkaisu vie lähemmäs tulevaisuuden tahtotilaa.

Isoilla yrityksillä yleensä on visio ja strategia määriteltynä. Usein siellä on toimiva hallitus taustalla, joka on määritellyt vision ja strategian yhdessä toimitusjohtajan kanssa. Toimitusjohtajan tehtäväksi jää kokonaisuuden johtaminen niin, että tuo määritelty visio toteutuu. Toimitusjohtaja ei pysty tekemään kaikkea yksin vaan hänen pitää saada koko organisaatio toimimaan visiota kohti. Strategia on se suunnitelma, jolla siihen tavoiteltuun visioon päästään. Visio pysyy suht muuttumattomana, sillä mikäli sitä muutetaan, myös strategiaa tulee muuttaa.

Pienillä yrityksillä ei tuota visiota ole yleensä isojen yritysten tapaan ylöskirjattuna. Se on mahdollisesti yrittäjän päässä, kuten strategiakin. Nämä molemmat on myös saatettu kirjata liiketoimintasuunnitelmaan yritystä perustettaessa, mutta sen koommin niihin ei ole puututtu. Toki on sitten pieniä yrityksiä, joita johdetaan kuten isompia ja näitä asioita on osattu ottaa huomioon.

Jalkauttamisessa auttaa lottopottitavoite

Yrityksen toiminta menee todennäköisemmin strategian mukaisesti mikäli koko henkilöstö tietää mikä tulevaisuuden tahtotila on ja mikäli jokaiselle on laadittu henkilökohtaiset tavoitteet tähän tulevaisuuden tahtotilaan liittyen. Harmittavan usein kuulee, ettei henkilökohtaisia tavoitteita ei ole selkeästi sidottu yhteiseen isoon tavoitteeseen, jolloin työntekijältä jää huomaamatta oma osansa isossa kokonaisuudessa. Tällöin jää myös yksi työn merkityksellisyyttä lisäävä tekijä hyödyntämättä. Kun työntekijä ymmärtää oman osansa kokonaisuudessa, hän kokee työnsä merkityksellisenä. Yhtä tärkeää on huomioida yksilön tavoitteessa myös hänen omat ammatilliset haaveensa. Yksilötavoitteen lottopotti on sellainen, jossa yhdistyy firman tavoite ja yksilön omaa ammatillista kasvua tukeva tavoite.

Yksinkertaisuudessaan jalkauttaminen on sitä, että maalataan koko työyhteisölle iso kuva tulevaisuudesta ja tämän jälkeen jalkautetaan tiimi ja yksilö kerrallaan strategia henkilökohtaisten tavoitteiden kautta. Haaste on siinä, että viestintä on haastavaa, koska viestin voi tulkita hyvin eri tavoin. Hyvän vuoropuhelun avulla esihenkilö pystyy varmistamaan, että kaikki ymmärtävät ison tavoitteen kuten kuuluu ja omat tavoitteensa sen saavuttamisessa. Esihenkilön rooliin kuuluu myös miettiä yhdessä työntekijän kanssa, että kuinka hänen henkilökohtaisesta tavoitteestaan saadaan lottopottitavoite.

Yrityksessä on monta erillistä strategiaa

Yrityksen strategisessa johtamisessa tulee ottaa huomioon todella suuri kokonaisuus. Pienessä yrityksessä tämä kaikki voi olla yrittäjän itsensä hallinnassa, mutta hänen tulee varmistua siitä, että lähtiessään kasvattamaan yritystä, johtamisen käytännöt on helposti siirrettävissä eteenpäin esihenkilöille. Kun yrityksessä on perusprosessit kunnossa, on toiminnan kasvattaminen helpompaa. Kestävän kasvun edellytyksenä on kuitenkin selkeä päästrategia ja sitä tukevat osastrategiat tavoitteineen.

Monesti yrityksille kaupataan markkinointistrategiaa mainostoimistoista ja lähdetään kehittämään isoa markkinointisuunnitelmaa ilman, että päästrategiaa on alunperin edes pohdittu tai olemassa. Tai tehdään myyntistrategia, eikä ole välttämättä edes tarkkaa tietoa kohderyhmästä. Myös henkilöstöstrategian tulee tukea päästrategiaa, jne. Kun tiedetään isossa kuvassa mihin halutaan mennä, voidaan valjastaa markkinointi- ja myyntitoimenpiteet viemään yritystä tätä tavoitetilaa kohti ja houkutella juuri sellaisia asiakkaita, jotka mahdollistavat yrityksen kehittymisen haluttuun suuntaan. Samoin tulee miettiä millaista henkilöstöä yritys tulee tulevaisuudessa tarvitsemaan. Yritykselle tulee esimerkiksi mietittäväksi kouluttaako jo olemassaolevia tekijöitä vai rekrytoiko ulkopuolelta osaamista. Tämän lisäksi yrityksen tulee varmistaa, että osaaminen ei ole vain yhden tekijän varassa, koska muuten yritys on hankalassa tilanteessa mikäli henkilö lähtee tai sairastuu.

Mikäli yrityksen johtamista mietitään monen osastrategian kautta ja unohdetaan päästrategia, johdetaan kokonaisuuden sijaan osia. Tällöin on todennäköistä, että yritys ei kehity toivotunlaisesti. Kuvainnollisesti kerrottuna monta kokkia maustaa samaa soppaa, eikä ole yhteistä reseptiä (strategiaa), jota noudattaa. Näin ollen toisen hakiessa maustetta toinen on ehtinyt jo lisätä omansa, ja lopputulos voi olla joko tajunnan räjäyttävä tai täysi fiasko. Vaikka yritystoimintaan kuuluu riskit, tällaiset riskit ovat mielestäni turhaa venäläistä rulettia.

Johtamisen isossa kuvassa yksilö katoaa

Selkeänä haasteena firmoissa näen myös johtamisen keskittymisen isoihin linjoihin. Johdetaan päästrategiaa kuten kuuluukin ja sitä tuetaan muilla strategioilla, mutta sitten unohdetaan kiinnittää huomiota operatiiviseen puoleen ja sieltä kuuluviin viesteihin. Työntekijät ovat yleensä erittäin suuressa roolissa palvelun tai tuotteen tuottamisessa ja näin ollen heidät tulee huomioida muulloinkin kuin henkilöstöjuhlien puheissa. Tässä en nyt tarkoita biljardipöytiä tai erikoiskahvikoneita vaan ihan henkilöstön kuuntelemista. Sitä, että seurataan säännöllisesti mitä henkilöstölle kuuluu ja tuleeko sieltä jotain kehitysehdotuksia. Kun ihminen kokee tulevansa kuulluksi, hän on vastaanottavaisempi myös toisen osapuolen ehdotuksille. Itse näen, että strategisen ja operatiivisen johtamisen tulee käydä vuoropuhelua koko ajan. Tällä tavoin kaikki ovat kartalla ja suunta pysyy.

Kun yrittäjä suunnittelee yrityksensä kasvattamista, suosittelen alkuun keskittymään visioon, strategiaan ja näiden jalkautukseen. Askelmerkkien ollessa kunnossa, on hyvä ja varma fiilis lähteä kasvattamaan yritystä. Tämän lisäksi yrittäjällä on varmempi fiilis toimia siinä kohtaa, kun seuraavan kerran kohtaa yrityksen johtamisen haasteita.

Mikäli tarvitset jeesiä siihen miten itse lähtisit liikkeelle, varaile puolen tunnin maksuton sparripuhelu. Se ei ole mikään ärhäkkä myyntipuhelu vaan nimenomaan sparripuhelu, jossa minä jeesailen sinua eteenpäin 🙂 Iloitse – sinulla on oikeus onnistua!


Varaa puhelu tästä

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *