Sisäinen puhe – oletko ajatellut miten puhut itsellesi

Sisäinen puhe – oletko ajatellut miten puhut itsellesi

Mitä on sisäinen puhe?

Sisäinen puhe on käytännössä ajattelua. Se on päämme sisäistä dialogia, jolla pystymme vahvistamaan omia ajatuksiamme ja uskomuksiamme. Sisäisen puheen kautta voimme selvittää mitä ajattelemme itsestämme. Voidaan esimerkiksi miettiä puhummeko itsellemme negatiivisesti ja alistavasti, vai positiivisesti ja kannustavasti, vai jotain siltä väliltä? Sisäinen puhe on ikään kuin tapa kertoa meidän omat ajatukset itsellemme, ja samalla se mahdollistaa syvällisen ajattelun.

Miksi sisäiseen puheeseen kannattaa kiinnittää huomiota?

Huomion kiinnittäminen sisäiseen puheeseen on erityisen tärkeää, koska sisäisellä puheella voidaan vaikuttaa siihen miten koemme itsemme, ajattelemme itsestämme ja tunnemme itsestämme. Se on yksi vahvimmista työkaluista, joilla voimme vaikuttaa omiin ajatuksiimme, tunteisiimme ja toimintaamme. Mitä me puhumme itsellemme on meidän omia ajatuksia ja uskomuksia, sekä muiden meille ”syöttämiä” ajatuksia ja uskomuksia. Jos emme ole huolellisia, saatamme huomaamattamme toistaa sellaisia ajatuksia ja uskomuksia, jotka eivät tarkemmin pohdittuna olekaan välttämättä totta. Kaiken lisäksi, kun vielä muistetaan meidän aivojen taipumus tulkita asiat negatiivisen kautta, on enemmän kuin perusteltua pysähtyä välillä kyseenalaistamaan omia ajatuksia. On itsensäjohtamistaitoa, kun osaa kyseenalaistaa omat ajatukset. Tulisi muistaa, että et sinä etkä minä olla yhtä kuin meidän ajatukset ja meidän ajatukset ei ole yksi ainoa totuus.

On todella järkevää välillä pysähtyä ja miettiä tarkemmin miksi ajattelee mitä ajattelee. PIeni kevyt esimerkki tähän. Ollessani lapsi isäni työskenteli isossa leipomoalan firmassa ja sain kuulla useaan otteeseen kuinka tämän leipomon tuotteet on parasta ja muita ei todellakaan osteta meille. Huomasin vielä aikuisenakin ostavani tuon tietyn leipomon leipää ja kynnys ostaa toisen leipomon leipää oli todella iso. Tämä siitä huolimatta, että isäni ei ollut enää vuosiin ollut kyseisessä firmassa töissä ja hän oli kyllä hyvillä fiiliksillä ostanut milloin minkäkin leipomon leipää. Mutta minulla teki tiukkaa. Nykyään enää ei, kun huomasin tuon sisäisen puheen vinouman, mutta pitkään siinä meni. Sinänsä pikku juttu, mutta hyvin oli minun aivot pesty asialla lapsena.

Etäännytä itsesi

Tieteellisen tutkimuksen mukaan sisäinen puhe tehoaa parhaiten, kun etäännytämme itseämme hieman puhumalla itsellemme toisessa tai kolmannessa persoonassa. Tällä psykologisella etäännytyksellä voimme kasvattaa omaa kykyämme kontrolloida omia ajatuksiamme, tunteitamme ja käytöstämme esimerkiksi stressin alla. Kun etäännytämme itseämme hieman, pystymme analysoimaan ajatuksiamme ja tekemisiämme samaan tapaan kuin analysoisimme esimerkiksi ystävämme tekemisiä. Amerikkalainen life coach Natalie Bacon sanoi podcastissaan hauskasti, että sisäistä puhetta voisi ajatella vähän kuin kämppäkaverina. Kun uuden asian edessä tulee negatiivisia asioita mieleemme, tämä ”valittava minä” on kuin valittava kämppäkaveri, jonka kanssa käymme keskustelua ja ”tiedostava minä” taklaa tarvittaessa niitä negatiivisia ajatuksia. Toisaalta ”tiedostava minä” voi myös todeta, että tilanne on haastava, jos tilanne tosiaan on haastava. Mutta sen sijaan, että jatkokeskustelu olisi negatiivinen kierre, ”tietoinen minä” voi tarkoituksella ohjata keskustelua itselle edulliseen suuntaan. Vähän kuin puhuisi hyvälle ystävälle, jolla on haasteita.

Tällä etäännyttämisellä on tuoreimpien tutkimusten mukaan ollut hyviä tuloksia myös siinä, että kauempaa omaa tilannetta tarkastellessa osaa tehdä omien arvojen mukaisia päätöksiä todennäköisemmin, kuin tilanteissa, joissa ajattelee itsessään ensimmäisessä persoonassa (”Minä”).

Pysähdy ja mieti omia ajatuksiasi

Päässä oleva ajatus on vain lause. Pitääkö se lause paikkaansa? Haluatko sinä uskoa, että se pitää paikkansa? Onko olemassa jotain viitteitä siitä, että lause pitää paikkansa?

Sisäisellä puheella voit masentaa ja uuvuttaa itsesi, vaikka näennäisesti kaikki olisi hyvin. En tässä sano, että masennus tai uupumus on suoraan seuraus negatiivisesta sisäisestä puheesta, mutta negatiivisella sisäisellä puheella voi edesauttaa tai ylläpitää alavireistä oloa. Tutkimuksen mukaan ihmiset, jotka eivät ole elämäänsä tyytyväisiä, reagoivat muita vahvemmin sisäiseen kritiikkiin. Se tavallaan ruokkii sitä huonoa fiilistä, kun päänsisäinen dialogi on tyyliä ”minusta ei ole mihinkään”, ”olen surkea”, ”en onnistunut tässäkään”, ”parempi etten edes enää yritä”, jne. Mikäli saat itsesi kiinni tällaisesta itseäsi alistavasta ajattelusta, kannustan kokeilemaan ajatuksen syvällisempää pohdintaa. Mikäli ajatuksesi on, että sinusta ei ole mihinkään, pohdi onko niin. Onko mitään asioita, joita osaat ja pystyt tehdä? Mikäli on yksikin, tuo ajatuksesi on väärä – Keksi uusi. Keksi sellainen ajatus, joka vie sinut kohti sinun tavoitettasi. 

Toisaalta voit myös innostaa ja kannustaa itseäsi sisäisellä puheella. Monet urheilijat tekee tätä ennen suoritusta. Positiivinen sisäinen puhe on mieltä kohottavaa kuten ”minä pystyn siihen”, ”minä varmasti opin, kun vain yritän”, ”rohkeesti vaan”, ”jos en nyt onnistu, niin ainakin opin” jne. Positiivisella sisäisellä puheella voidaan kannustaa itseä uuden asian äärelle, sekä mm. kokeilemaan ja uskaltamaan uutta. Mikäli huomaat, että käytät paljon kannustavaa sisäistä puhetta, kiinnitä seuraavalla kerralla huomiota siihen puhutko ensimmäisessä vai toisessa/kolmannessa persoonassa. Kokeile ottaa oma nimi siihen ajatuksen alkuun mukaan. Huomaatko mitään eroa?

Eikä sisäisen puheen tarvitse aina olla positiivista, ei todellakaan. Jos yrittää kaikesta löytää kultareunuksen, se on pidemmän päälle uuvuttavaa ja se voikin kääntyä negatiiviseksi lopputulokseksi. Tärkeintä on mielestäni se, että ei lyttää itseä ja lempeästi kannustaa kokeilemaan rohkeasti sitä mitä haluaa tehdä ja mitä tavoitetta kohti kulkea. Eli sen sijaan, että epäonnistuessa ajattelisi ”no niin, taas uusi osoitus siitä, että olen ihan surkea”, opettelisikin ajattelemaan ”(oma nimi), tällä kertaa ei onnistunut, mutta yritähän uudestaan”, tai ”(oma nimi), rohkeasti vain uusi yritys”.

Uskalla

Sinä itse olet oman itsesi paras kaveri. Sinä olet se, joka pitää huolen siitä, että sinä voit hyvin. Hyvinvointisi perustuu sinun ajatuksiisi, koska ne synnyttävät sinun tunteesi ja toimintasi. Rohkaise itseäsi ja kiinnitä huomiota ajatuksiisi, sisäiseen puheeseesi. Tällä tavoin pääset lähemmäs tavoitteitasi.

Uskalla kokeilla!

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *